söndag 22 februari 2009

Utmaning


Jaaaa, Lilla Eken har gett mig en utmaning! Superkul men jättesvårt - ja, annars hade det ju inte varit en utmaning. Jag ska berätta 7 sanningar om mig själv. Sanningar - behöver väl inte betyda att man avslöjar hemligheter heller....eller?

1. Länka till den som har utmanat dig
2. Berätta sju sanningar om dig själv
3. Utmana sju personer i slutet av ditt inlägg
4. Skriv ett meddelande i de sju personernas bloggar, så att de vet om utmaningen.

1. Jag kan inte äta blötmat. Kan och kan, jag hade ju kunnat tugga den om den hade smakat tillräckligt bra för att ligga i min mun men... bläääää! Det är kanske så att mat smakar olika för olika katter så det är nog många som tycker det låter konstigt men första gången husse och matte presenterade blötmat för mig så förstod jag inte alls vad det var, jag trodde att de straffade mig men kunde inte komma på något dumt jag gjort. Så jag frågade dem:

- Varför lägger ni bajs på min matplats?

Då förklarade de att det inte alls var bajs utan mat och jag förklarade tillbaka att det visst var bajs och att det var väldigt oförskämt av dem att påstå något annat. Så istället för blötmat fick jag skinka, leverpastej, fetaost och såna underbara godsaker för husse och matte hade hört att det inte var bra att bara äta torrfoder. :-) Men sen fick jag ju urinvägsinfektion och doktorn frågade vad jag åt. Då sa han att det var för mycket kryddor och konserveringsmedel i det jag fick och sa bestämt att jag skulle äta rent, rått kött. Så det är det jag äter istället för blötmat - kött och tonfisk. Sen får jag ju en massa godis om jag är snäll och nu under julen fick jag faktiskt en massa julskinka och det är nog bland det bästa jag vet.

2. Ibland gömmer jag mitt godis. Ibland glömmer jag var jag gömt det men när jag väl hittar det är det - LYCKA!
3. När jag har kissat eller bajsat vill jag att matte och husse att ta upp det med en gång. Gör de inte det ställer jag mig utanför toaletten och SKRIIIIIIIKER tills de gör det - jag struntar väl i om de sitter och äter. Jag vill att det ska vara rent och även om jag gräver över det så vet jag hela tiden att det ligger där och är...ÄCKLIGT!


4. Jag behandlar dem olika, husse och matte alltså. Det är mycket lättare att tigga godis av matte och hon är jätterolig att skrämma. Jag brukar smyga på henne och så hoppar jag fram precis framför henne så hon nästan snubblar baklänges och så skriker hon:
- Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

Ha, ha, ha!!! Det är sååååå kul!

Jag gör som husse säger för annars blir han så ledsen och vill inte leka med mig sen. Jag älskar att leka med husse. Just nu hälsar han på sin kompis men jag hoppas han kommer hem snart, snart, snart, och oj vad vi ska leka då!


5. Jag är tokig i choklad. Problemet är att jag inte får lov att äta det, de säger att det är giftigt för mig. Pyttsan! Inte kan något så ljuvligt gott vara giftigt heller! En gång glömde de en kladdkaka framme och när de inte såg åt jag jättemycket och inte blev jag sjuk av det.


6. Jag tycker inte om ljudet när husse och matte plockar med disken. Då klagar jag - MYCKET! Tycker de kan låta disken vara till tillfällen när inte jag är hemma, som när jag hälsar på mormor till exempel.


7. Antingen sover jag i min säng på klätterställningen - sängen hänger precis över elementet så det blir riktigt varmt och skönt där, eller så sover jag hos matte, mellan täcket och filten. Jag brukar putta ut henne ur sängen så jag får all plats för mig själv. Jag skulle mycket hellre sova hos husse och jag har provat men det blir inte alls bra - först har han ingen filt och sen så rör han sig så mycket så man flyger hit och dit.

Oj, nu har jag kommit på ännu fler sanningar om mig själv men jag tror att jag sparar dem till ett annat tillfälle.


Men nu utmanar jag sju andra bloggar och dem jag utmanar är:

Klosterkatterna, Nakens dagbok , Jojo Falk, Pandoras ask, Kattlivet, Katten Astrid och Jejfe.

Vissa av er delar på en blogg och ni kan ju själva välja om ni vill berätta sju sanningar tillsammans eller var och en för sig och för er som har mer fotoinriktade bloggar tycker jag att det blir en spännande utmaning om ni berättar genom foto.

Hoppas ni gillar utmaningen!
/Sture

4 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Hej Sture, det var väldigt roligt att få läsa vad du har att berätta om dig själv. :-)
Personliger begriper inte jag heller hur katter kan gilla blötmaten, för usch vad det luktar illa när man öppnar burkarna.
Har du provat BARF-mat då? Kanske skulle det kunna vara något för dig? (Men tonfisk är ju SÅ himla gott...!!)
Ditt syskonbarn (och faster) Donna är just nu helt tokig i Drottningsylt! Hur kan det smaka en katt undrar vi människor i familjen? Ni ska ju inte känna sött?
Ha det bra lilla gubben.
I.

Sture sa...

Hej I!
Joooooo, det är väl klart att vi katter känner sött - men det smakar kanske inte exakt som ni människor tycker. Jag gillar ju kakor jättemycket och det är ju en massa socker i dem, men sylt har jag faktiskt aldrig smakat. Bara vanligt socker är inte intressant och jag äter inte godis men när husse och matte ´sätter fram en skål med godis på bordet så är jag där och slickar på varenda en men jag gillar inte konsistensen på dem så därför äter jag ingen.
Jag vet inte vilka matmärken de har satt fram till mig men nästa gång de får för sig att ändra på min mat så ska jag föreslå BARF-mat. Tack!
Kramar från Sture

Anonym sa...

Nu har jag svarat på din utmaning Sture! Och du, jag håller med om det där med blötmat - det är ju helt oätligt. Tacka vet jag kattknölar. Eller räkor!

Jojo sa...

Roligt skrivet ur kattens perspektiv! Fin katt dessutom. Tack för att du vill utmana mig, men tyvärr tror jag att jag avstår eftersom jag inte kommer på nåt kul att skriva just nu. Sorry.